Do czego wykorzystuje się naczepy SEMI?
Usługi przewozowe mogą obejmować transport różnych rodzajów ładunków. Większość z nich to towary paletyzowane lub umieszczane w różnego rodzaju pojemnikach, a także elementy wożone w wiązkach np. rury czy w postaci bel lub zwojów jak niektóre rodzaje papieru lub blachy. Sporą część rynku stanowią również przewozy specjalistyczne, w tym transport ładunków ponadgabarytowych. Ich obsługa wymaga nie tylko szerokiej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa, technik załadunku oraz właściwego opracowania trasy, ale również dysponowania odpowiednim sprzętem. Przekonajmy się, jakie rodzaje naczep są używane przy przewozach ponadnormatywnych i sprawdźmy, co się nimi wozi.
Naczepy do transportu ponadgabarytowego
Przewozy ponadgabarytowe oznaczają konieczność przewożenia towarów, które charakteryzują się znacznymi wymiarami oraz sporą masą, co wymaga wykorzystania odpowiednio dostosowanych naczep. W zależności od rodzaju ładunku i jego parametrów można skorzystać z klasycznych naczep typu platforma, a także z dwóch podstawowych rodzajów naczep niskopodwoziowych – naczep typu Tieffbet lub typu Semi. Naczepy Tieffbet wyróżniają się znacznie obniżoną powierzchnią ładunkową, która znajduje się na wysokości około 0,5 metra nad poziomem podłoża. By można było uzyskać taką konstrukcję, część łącząca się z siodłem ciągnika tzw. balkon jest wyniesiona na wysokość umożliwiającą swobodną pracę tego mechanizmu. Wyżej znajduje się także końcowa część naczepy, pod którą znajdują się osie. Daje to możliwość przewozu ładunków o większej wysokości, a także poprawia stabilność przez obniżenie środka ciężkości. Naczepy typu Semi również wykorzystują balkon, jednak ich osie znajdują się pod mającą jednakową wysokość częścią ładunkową. Są one zwykle wyposażone w znajdujące się z tyłu najazdy rozkładane hydraulicznie. Oba rodzaje naczep mogą mieć zamontowany mechanizm rozciągania, a często także poszerzania.
Przy jakich przewozach sprawdzą się naczepy typu Semi?
Naczepy typu Semi są uniwersalne i można z nich korzystać przy wielu typach ładunków, zarówno długich z uwagi na płaską powierzchnię transportową, jak i masywnych. Ze względu na rozkładane najazdy będą one jednak niezastąpione przy przewozach maszyn i urządzeń mogących się poruszać samodzielnie – ciężkiego sprzętu budowlanego, maszyn rolniczych, a także sprzętu wojskowego – ponieważ będzie on mógł sprawnie na nie wjechać i zjechać bez konieczności odpinania naczepy, jak w przypadku naczep typu Tieffbet lub skorzystania z dźwigu.