Jak przygotować się na transport ciężkiego ładunku
Przewozy kołowe są podstawowym sposobem dostarczania dużej części towarów handlowych, przemysłowych czy płodów rolnych. Są one wożone zarówno jako paletyzowane, jak i wyrobów masowych lub umieszczane luzem bądź na odpowiednich platformach. Zdecydowana większość z nich trafia do przewoźników posługujących się ciężarówkami oraz ciągnikami siodłowymi wraz z naczepami. Dostarczenie niektórych ładunków wymaga jednak korzystania z pomocy firm, które dysponują specjalistycznym sprzętem z racji dużych gabarytów czy znacznej masy. Dobrym przykładem może tu być przedsiębiorstwo Transport Zarzecki, świadczące usługi transportowe na Śląsku, lecz obsługujące teren całego kraju oraz trasy europejskie. Przekonajmy się, jaka jest specyfika takich zleceń.
Co wiąże się z przewozami ładunków o znacznej masie?
Klasyczne ładunki wożone zestawami składającymi się z ciągnika siodłowego i naczepy mają dopuszczalną masę całkowitą wynoszącą 40 ton, a ich ładowność wynosi 24 tony. Choć oznacza to sporą ilość towarów, to w wielu przypadkach okazuje się niewystarczające. Będzie tak wówczas, gdy w grę wchodzi np. dostarczenie elementów rozmaitych konstrukcji, maszyn używanych w przemyśle, sprzętu budowlanego lub rolniczego, a także części rozmaitych instalacji – zbiorników, kominów bądź słupów do elektrowni wiatrowych. W takiej sytuacji konieczne będzie zorganizowanie tzw. transportu ponadnormatywnego. W zależności od rodzaju wiezionego towaru i jego masy oraz wymiarów niezbędnego zespołu pojazdów oznacza to m.in. uzyskanie pozwolenia, staranne ustalenie trasy przejazdu wraz z dokonaniem wizji lokalnej, zorganizowanie asysty jednego lub dwóch pilotów, a niekiedy także zaangażowanie patrolu Policji eskortującego pojazdy.
Co będzie wiązało się z transportem ponadgabarytowym?
Warto pamiętać, że przewozy ponadgabarytowe oznaczają nie tylko konieczność przygotowania samego transportu, ale także zadbanie o inne kwestie związane z logistyką. Kluczowe będzie właściwe zabezpieczenie ładunku przed możliwymi uszkodzeniami, a także zapewnienie dźwigów lub podnośników, które pomogą przy załadunku oraz rozładunku. Nie można też zapomnieć o przygotowaniu miejsca, z którego ma wyruszyć konwój oraz lokalizacji docelowej.